I forrige weekend havde jeg fået muligheden for at køre mit års første løb på den kendte 22,8km lange Nordschleife bane.
Inden løbet på den meget krævende bane, har jeg brugt en hel del timer i en simulator hos P1 eSport, for at lære banen at kende, og det vidste sig at være rigtig godt givet ud.
Jeg stillede op i H3 klassen som er en af de klasser hvor der er allermest konkurrence, da det er mindre dyre biler og en klasse med mange deltagere. I selve løbet er der dog mange klasser på banen samtidigt, faktisk helt fra den Renault Clio med 220hk som jeg kørte – til f.eks. en Porsche GT3 Cup bil med omkring 500hk.
Løbet bliver afviklet uden tidstagning, så starten går på den måde at alle 78 biler bliver linet op med den hurtigste klasse bil forrest og nedefter. Jeg startede fra den bagerste del af feltet, og så for gøre udfordring komplet havde vejr-guderne sørget for regn. Jeg startede rigtig godt ud og kunne hurtigt mærke at banen og vejret passede perfekt til mig. Jeg fik gennem de 15 omgange kæmpet mig op igennem feltet og lavet en masse overhalinger, med omgangstider der var hurtigere end alle de øvrige biler på banen.
Det lykkedes mig at vinde min klasse med 78 sekunder til nr. 2. Jeg fik samtidig også sat hurtigste tid af ALLE. Jeg kørte mig helt op på en samlet tredje plads af alle biler fordelt over alle klasser.
Der bliver kørt flere og flere storeløb på denne bane, også med deltagelse af fabriks-teams som er på vej ind for at satse på disse mesterskaber i fremtiden.
Der skal dog arbejdet for at få adgang til at deltage i de 3 forskellige klasser, i det at man skal have 3 forskellige grader licens til de respektive klasser.
Så selv om man er F1 kører eller for mit vedkommende FIA-Guld kører, kan man ikke bare deltage i en klasse, uden at man har været igennem kravende til de 3 licenser.
Det bliver gjort ved at man skal køre min. 15 omgange i den klasse jeg lige har kørt (H3 klassen), og så er man videre til licenstype nummer to, i denne licens-type skal man fuldføre 3 løb i den tilhørende klasse, hvorefter man så modtager den højeste licens og kan deltage i seriens højeste klasse.
Løbet på Nordschleifen var en kanon start på et langsigtet plan.
Jeg glæder mig allerede til næste step, og jeg er allerede i kontakt til et team omkring at skulle køre de tre påkrævede løb, for at kunne avancere til den højeste licens.
Så på den lange bane bliver 2021 året hvor der investeres i at kunne få et endnu vildere 2022.
Der er udover løbene i Tyskland, en masse spændene ting på tegne brættet for 2021, og jeg håber selvfølgelig at det hele bliver til noget, selv i disse underlige corona-tider med ændringer og aflysninger af løb.
Forventningerne til 2021 vil jeg ikke betegne dårlige, men bare lidt anderledes end tidligere, da jeg kommer til at køre en del i forskellige klasser og biler, for at skabe det perfekte udgangspunkt for hen imod 2022 og en mere langsigtet plan.