Løbsberetning fra 6. afd. af International GT Open på Monza, Italien.
Mellem Silverstone (femte afd. Af GT OPEN) og denne afd. på Monza har vi haft en uofficiel test i Barcelona for at kontrollere hele bilen igennem. Mekanikerne fandt fejlen som vi havde kæmpet de sidste par løbs weekender, og testen viste at det problem som mekanikerne fandt på Silverstone fra Lørdag til Søndag var var den fejl vi har kæmpet med det sidste stykke tid.
Fredag stod den på to gange en times officielle tests.
I de to test lavede vi nogle små justeringer som gjorde bilen bedre og et par af tingene fandt vi ud af virkede knap så godt, men det er jo heldigvis det som en test skal bruges til at finde ud af. Et setup kan være godt den ene weekend og knap så godt den næste, det skyldes både vejr samt banens temperatur og hvilke andre dæk som har kørt på banen sidst.
Det vigtigste var at bilen føltes som en rigtig racerbil fra start og kun små ting skulle ændres.
Lørdag Q1 kørte jeg og kæmpede en del med et par af banens sving.
Jeg fik desværre aldrig sat en hel omgang sammen og derfor fik jeg kun kørt os frem til en start placering som nr. 11 til weekendens første løb.
Monza’s første to sving er en meget snæver chikane, og på vej ned til første sving holdt jeg godt øje i spejlene, da det ofte er her at en kører får oversatset på kolde dæk. Mit overblik i spejlene og placering af bilen ind i første sving var medvirkende til at vi ikke udgik allerede i første sving. Jeg mistede dog et par placeringer og var ude af chikanen som nr. 14. Derefter satte jeg med en bil uden en skramme jagten ind på de foran kørende og overhalede dem en efter en. Jeg afleverede Luzich Ferrari #51 til Alessandro på en 9. plads. Og med fem sekunders pit handicap, kom Alessandro på banen med bilen uden en skramme. Alessandro kørte os helt frem så vi krydsede målstregen på en kanon 5. plads.
Lørdag aften evaluerede vi de data som vi havde på bilen fra løb 1. og det lykkedes at finde et par ting som kunne ændres til Søndagens kvalifikation og løb.
Søndag Q2 kørte Alessandro Pier Guidi.
Det hele spillede på bilen og med en perfekt sammensat omgang kørte han os til en start placering som nr 2.
Alessandro lavede en kanon start selvom vi mangler lidt tophastighed. Alessandro holdt på gennem hele hans stint og kørte os i pit som nr. 2 kun et par sekunder efter den førende bil.
Den førende bil var lørdagens vinder som derfor ville have et pit handicap på 15 sekunder. Jeg kommer i bilen efter endnu et perfekt udført pit stop af Luzich Racings mekanikere, da jeg kører på banen er det som nr. 1 med 15 sekunders forspring til bilen på 2. pladsen.
Efter halvdelen af mit stint havde jeg opbygget en føring på 18 sekunder, da en bil kører galt og der indsættes safety-car. Hele feltet bliver nu samlet samme bagved safety-car’en, og jeg står for at skulle lave en start når safety-car’en kører ind. Jeg ved at de tre biler bag mig har god motorkraft så jeg skal forsøge at snyde dem om hvornår jeg går på gassen for at få lavet et hul så de ikke kan overhale mig. Det lykkedes perfekt, og jeg når at slå et hul på ca. 1,5 sekund på 2 omgange. Men allerede efter de to omgange kommer der safety-car igen, da endnu en bil er kørt galt. Med et par minutter tilbage af løbet får vi besked om at safety-car’en kører ind igen. Jeg ved at vi skal køre en omgang mere så jeg bliver nød til at skulle lave en restart igen.
Jeg tænker og planlægger hurtigt at jeg ikke ville hoppe på det samme tricks to gange så jeg vælger at lade som om jeg vil gøre det samme igen da det nu gik godt første gang, derefter så at ændre til noget helt andet. Det resultere i end kanon restart igen og kan køre vores Luzich Racing Ferrari over målstregen som vinder af Race 2.
Det var et mega vigtigt løb for os i mesterskabet og vi går nu ind i sæsonens sidste løbsweekend som mesterskabs førende.
Den 20 & 21 Oktober køres de sidste to løb af 2018 sæsonen i GT OPEN på Barcelona.
Foto: Anders Hviid