Hej, allesammen. Her kommer en opdatering på seneste weekendes afdeling af European Le Mans Series, som var mit første 4-timersløb med Formula Racing i denne sæson.
Helsingør, 20. april 2016
Så kom vi endelig i gang med ELMS-sæsonen! Desværre uden pokaler, da vi måtte nøjes med en 5. plads på Silverstone i weeekenden. Det var ærligt talt en hård start. Det var årets første løb, og der var flere ting, som ikke spillede, og som vi skal have styr på inden næste afdeling. På den positive side kom vi hjem med point, og vigtigst af alt ved vi, hvor vi kan forbedre os, så vi kan komme stærkt tilbage på Imola.
Sparede en træning væk
Udfordringerne startede allerede under den første træning, som vi sparede væk, da serien kun havde tildelt os et begrænset antal regnvejrsdæk. Da vejrprognoserne fredag lovede regn på løbsdagen, skubbede vi bilen i garagen i stedet for at slide på gummiet. Denne strategi havde givet pote, hvis det havde regnet under løbet – men det blev i stedet tørt, og så manglede vi pludselig den træningstid, som vi sparede.
Jeg kvalificerede os på en 8. plads, hvilket jeg naturligvis var ekstremt utilfreds med. Silverstone er langtfra min favoritbane, men det er en fed racerbane med masser af fart, og jeg burde have sluttet langt bedre. Problemet var bremserne, som ikke opførte sig komfortabelt, og efter kvalifikationen fik vi skiftet dem. De virkede meget bedre under løbet – pokkers!
Startede fra pitlane
Men inden det grønne flag lørdag fik vi endnu et rap over nallerne, da Johnny kørte i pit under opvarmingen for at få et splash fuel, så tanken var helt fyldt op til løbets start. En klog strategi, men vi havde forregnet os på tiden, og Johnny nåede lige bestemt ikke ud af pitten, før den lukkede. Så måtte vi starte fra pitlane, hvilket satte os en halv omgang tilbage inden løbet overhovedet blev sat i gang.
Heldigvis er Johnny en fandens hurtig bronzekører, og det lykkedes ham faktisk at køre sig frem til de bageste GTE-biler og derfra hente nogle placeringer. Christina, vores nye kører, overtog Ferrarien efter den første time og kørte så to stints. Christina har ikke den store erfaring med Silverstone, men hun gjorde alligevel et godt stykke arbejde og holdt sig vigtigst af alt udenfor de mange sammenstød, som løbet bød på.
Kæmpede med kolde dæk
Mit eget stint gik nogenlunde, men jeg nåede aldrig ned på de omgangstider, jeg gerne ville. Problemet var bilens setup, som gjorde det svært at få varme i dækkene og dermed greb. Heldigvis er det en mekanisk ting, som vi kan ændre inden næste afdeling, hvilket uden tvivl vil gøre alle kørere hurtigere.
Vi sluttede på en 6. plads, men da den vindende Ferrari blev diskvalificeret for at snyde, rykkede vi en placering frem. En 5. plads er bare ikke godt nok i mit hoved, og jeg er ærgerlig over vores præstation, som skyldes summen af flere forskellige begynderfejl. Men når det er sagt, sluttede vi bedre end sidste år (hvor vi vandt mesterskabet), og med diskvalificeringen var vi pludselig en af de hurtigste Ferrarier i løbet. Silverstone bliver bare aldrig vores lykkebane. Vi kommer stærkt igen på Imola i næste måned.
Vi er konkurrencedygtige
Inden løbet vurderede jeg konkurrencen til at være enormt hård i år, sammenlignet med 2015. Flere af bilerne stillede med et stærkt setup med hurtige og erfarne fabrikskørere, men efter at have kørt første afdeling tror jeg faktisk ikke, at kampen bliver sværere i år. Det bliver hårdt, uden tvivl om det, men under løbet var der ikke den store forskel på dem og os, som jeg havde frygtet.
Der er fem løb endnu, og vi har 10 point på kontoen. Hvis vi fortsætter den måde, vi udviklede os på sidste år, så tegner det godt.
Tak for samarbejdet!
MVH
MIKKEL MAC