Ved min deltagelse i Britisk Endurance GT på Silverstone i 2023 mødte jeg canadiske Keith Fraiser, som jeg delte bil med og coachede til en sejr i klassen. Derefter bookede Keith mig som coach for resten af sæsonen, hvor han kørte i sin klassiske LMP1-bil. Dette startede et godt venskab og samarbejde.
Keith har fået smag for langdistance-løb og besluttede sig for at prøve kræfter med et 6-timers løb. Han bookede team-ejer Aaron Scott og mig som hans to medkørere. Jeg kender Aaron tilbage fra European Le Mans-serien, hvor vi var konkurrenter i 2015 og 2016. Aaron er en virkelig fin person, der stoppede sin professionelle karriere og startede sit eget klassiske racer-værksted og team. Det var faktisk ham, der foreslog mig til Keith til løbet på Silverstone i 2023.
Ugen i Abu Dhabi startede ikke så godt.
Teamets mekanikere stod klar til at modtage containeren med bilen og værktøj tirsdag morgen. Desværre opstod der problemer med fragtfirmaet (booket gennem løbsserien for at undgå problemer), og containeren ankom først til banen sent torsdag eftermiddag. Heldigvis lykkedes det os lige akkurat at få bilen klar til den sidste træning torsdag.
Fredag startede godt, og alle kørerne fandt rytmen i bilen. Desværre brækkede højgearsakslen i gearkassen sidst i træningen, og teamet stod over for en udskiftning af gearkassen. Teamet knoklede og formåede at få bilen klar til den sidste træning fredag aften. Keith fik masser af lærerige omgange og gjorde store fremskridt.
Lørdag stod på den sidste træning, som Keith kørte, og derefter skånede vi bilen til tidtagningen. Desværre blev Aaron nødt til at trække sig på grund af helbredsmæssige årsager kort før tidtagningen.
Da holdet var tilmeldt med Aarons licens, og han trak sig, stod vi over for en straf, der villeplacere os sidst i løbet søndag. Heldigvis kom Ture Hansen fra DASU os til undsætning og gjorde det muligt for os at tilmelde bilen med min licens. En stor tak skal lyde for at hjælpe en racerkører og hans team på en fridag (lørdag).
Tidtagningen fungerer således, at alle tre kørere skal sætte en tid, hvorefter man tager gennemsnittet af de tre omgange. Keith kører tidtagning 1, og jeg får lov at køre tidtagning 2 & 3. Jeg sætter hurtigste tid i klassen i begge mine tidtagninger, og sammen med Keiths tid får vi en startplacering som nr. 2 i klassen.
Løbet blev sat i gang med Keith i bilen, og en time senere hopper jeg i bilen. Vi kan dog se, at nogle af vores konkurrenter kan køre en del længere på en tank, hvilket betyder, at de kan tanke en gang mindre end os på det 6-timers lange løb. Halvvejs i løbet overgiver jeg bilen til Keith, og med 90 minutter tilbage hopper jeg i bilen, hvor vi på grund af tankning er 1,5 omgang bag den førende bil. Jeg sætter jagten ind og henter en masse tid, men desværre opstår der problemer med tankstationen, som giver benzin til alle teams, og løbsledelsen vælger derfor at lave CODE 60, hvilket betyder, at alle biler på banen skal køre med samme hastighed, 60 km/t. Løbet bliver givet frit igen med 30 minutter tilbage,
og jeg får grønt lys i radioen fra teamets ingeniør til at give 110%. Jeg sætter hurtigste tid i løbet omgang efter omgang og slutter med at sætte hurtigste omgang i klassen med 0,5 sekund til den næsthurtigste. Da vi krydser målstregen og starter sidste omgang, er jeg 3,5 sekund efter den førende bil. Jeg holder blinkknappen nede hele omgangen for at provokere en fejl fra den førende, mens jeg jager ham. Målflaget er ude, og vi slutter 0,4 sekund efter vinderen i klassen.
Et fantastisk løb er overstået, og hele teamet har kæmpet og præsteret på højeste niveau. Jeg er super glad og stolt over opbakningen og det arbejde, holdet har leveret, samt at følge og være en del af Keiths enorme fremskridt.